Penjagaan Kulit Muka

6:34 PM

30 % kecantikan dari semulajadi..natural beauty
70% kecantikan seseorang itu terhasil daripada cara penjagaan diri.....

Saya amat mementingkan kebersihan kulit terutamanya di muka...kerana kebersihan di muka melambangkan cara bagaimana seseorang it menjaga kebersihan diri...apa yang penting, 4 bende penting perlu dibuat selepas bangun sahaja dari tido...

CLEANSE- untuk mencuci minyak dan kotoran yang terhasil semasa kita tido..beri kesegaran pada muka
TONER- saya jarang menggunakannye..tapi ini penting untuk menutup liang2 roma yang terbuka semasa kita muncuci muka
MOISTURIZER- perlu mencari krim yang sesuai dengan kulit muka....saya mempunyai kulit yang kering, jadi saya mengunakan krim berasaskan air (water base) supaya kulit x mengalami penghidratan...
SUNBLOCK- ini amat2 penting supaya kulit terlindung daripada pancaran UVA/UVB...sebelum ini saya jarang memakai nye sehingga saya terperasan ada satu tompk yang dippangil brown spot sudah timbul satu titik di pipi saya...so perlu mencegahnye sebelum ia beranak pinak ...maklumlah umur dah makin meningkat....huhu....apa yang penting....kene tahu apa jenis kulit anda..?...kulit kering? kulit berminyak atau kombinasi...?...

Allhamdulliah, so far saya tiada masalah kulit yang serius....hanya kadangkala timbul satu atau dua jerawat di pipi apabila datangnye bulan...aheh...tetapi saya mempunyai masalah lingaran hitam di bawah mata yang agak serius...sudah byk product yang telah dicuba tetapi still tak berkesan....mayb disebabkan genetik saya daripada mami penang, so ia adalah amat susah utk dihilangkan.....

so mungkin jika saya menpunyai duit yang lebih, saya akan membeli product2 dalam target saya ini.....

La mer Eye Balm
The Eye Balm combines a triple concentration of Crème de la Mer's original Miracle Broth™ with marine extracts and advanced botanicals to dramatically diminish the appearance of lines, wrinkles and undereye discolorations as it soothes, smoothes and softens.




L'occitane- Immortelle Eye Balm
An eye cream with anti-aging benefits: Reduce dark circles, puffiness and signs of tiredness around the eyes with this gentle cream. Formulated with Immortelle essential oil, this cream will soothe, moisturize, nourish and tone the delicate skin around the eyes.


Sebelum tido walau mengantuk macamane pun, muka juga perlu dibersihkan dan letakkan serum@ night cream supaya kulit dapat bernafas dengan baiknye..

Petua untuk muka berseri- seri.....
Selepas anda bangun dari tido, tanpa menggosok gigi, minumlah air mineral /suam sebanyak 2/3 gelas....kemudian selepas mencuci muka, bilas dengan air paip dan diakhiri dengan air sejuk....selawat la sebanyak 3 kali dan bila tgk muka anda di cermin, bersyukurla dengan apa yang ada daripadaNya... Senyum dan sentiasa berfikiran positif....

Cheers...

You Might Also Like

1 comments

  1. mmm..nice..sy suke bab ni..sbb muke sy tgh bermasalah iaitu jerawat di dahi..huhu~ x suke..
    thanks fariza..sy cube aplikasikan tips2 yg diberi..hihi ;-D

    ReplyDelete

Total Pageviews