Dah tahu nak buat bisnes apa, kena kaji bagaimana pasarannya pula?

2:43 PM


sorry lambat nak update ....ramai yang message suruh saya tulis next entry bagaimana nak kaji pasaran dlm dunia online ni...



JUAL PRODUK YANG ADA PERMINTAAN TINGGI DI PASARAN.PRODUK INILAH YANG AKAN TENTUKAN BISNES KITA BERJAYA ATAU TIDAK


Perkara ini sangat -sangat penting. ...
Sebenarnya sebelum menentukan produk yang hendak dipromosi atau dipasarkan terlebih dahulu kita perlu tahu apakah pasaran yang kita ingin fokuskan atau dengan kata lain kita tentukan siapakah yang kita ingin sasarkan untuk produk kita ia dipanggil niche market... kita perlu ada fokus supaya sasarannya tepat...=).

Walaupun anda fikir nak jual macam-macam barang dalam suatu masa,saya galakkan buat blogshop/website/fanpage yang berlainan..jangan jual semua benda dalam satu website..sebab apa SEO( search engine optimization) boleh membantu untuk customer/pelanggan utk mencari barangan tersebut..Sebab semua orang gunakan goggle /yahoo/bing utk search  mencari barang/product bukan.?...if website/fanpage/blog kita pada tangga teratas, ia membantu sangat dari segi trafik.


Okey...jom kita kaji samada produk yang ingin kita buat bisness tu orang cari tak dalam engine search....kita kaji pasarannya sedikit atau banyak....so kita gunakan keyword tool.Ia digunakan untuk mengkaji berapakah bilangan orang yang mencari barangan /produk menggunakan google pada bulan lepas.


https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal


contoh pertama :
carian pasaran utk kain songket
jika kita lihat hanya 100 lebih orang shj yang search the keyword..boleh buat but pasaran dia kecil jika dibandingkan dgn contoh di bawah 

contoh  kedua : 

ramai kan yang search baju batik...busana muslim pun lebih daripada 100k
so pasaran dia sangat luas sbb ramai yang cari...
sebab itu saya dah start satu lagi biz baru - shopberrymall fokus utk muslimah attire...
at this moment , x sempatkan siapkan proper website lagi...baru bukak fanpage...
so boleh la visit di sini yer : 
http://www.facebook.com/pages/ShopBerry/262409220496821
.



Kajian pasaran ini atau keyword ini amat penting sebelum anda menghasil produk untuk dijual di internet kerana menjual produk tanpa membuat kajian pasaran terlebih dahulu akan menyebabkan produk anda akhirnya nanti tidak mendapat permintaan. Inilah juga antara punca kebanyakan usahawan yang memasarkan produk di internet gagal. Cuba buat analisis ini dahulu ,kaji permintaan yang tinggi tak sebelum anda buat bisnes...


okay good luck...anything kita bole discuss same-sama....



   

You Might Also Like

1 comments

  1. da wat kajian yang sama cam contoh fairus tapi nape counting nya berbeza eh? contoh baju batik just dapat 100 lebih je org cari dlm sebulan..ermm

    ReplyDelete

Total Pageviews